Bekijk alle 4 foto's
Over de stadswandeling
Voor wie van het type cultuur houdt dat neigt naar folklore, moet zeker een bezoekje brengen aan het schitterende IJlst. Een klein stadje met meerdere beschermde stadsgezichten, unieke overtuinen langs de gracht en oude molens die bovendien nog in gebruik zijn. Het is ook een stadje dat altijd gedroomd heeft van oude ambachten en mooie stinzen (Friese herenhuizen) in de omgeving, en ook wel bekend staat als de Houtstad. Tijdens deze 35 minuten durende wandeling delen we alle ins en outs van deze stad.
TIP: 11fountains - de podcast
Luister voorafgaand of tijdens de stadswandeling naar 11fountains - de podcast. Leer meer over de stad en de fontein vanuit het oogpunt van een stadsbewoner. De aflevering vind je hier.
Over de fontein
Volgens Shinji Ohm…
Over de stadswandeling
Voor wie van het type cultuur houdt dat neigt naar folklore, moet zeker een bezoekje brengen aan het schitterende IJlst. Een klein stadje met meerdere beschermde stadsgezichten, unieke overtuinen langs de gracht en oude molens die bovendien nog in gebruik zijn. Het is ook een stadje dat altijd gedroomd heeft van oude ambachten en mooie stinzen (Friese herenhuizen) in de omgeving, en ook wel bekend staat als de Houtstad. Tijdens deze 35 minuten durende wandeling delen we alle ins en outs van deze stad.
TIP: 11fountains - de podcast
Luister voorafgaand of tijdens de stadswandeling naar 11fountains - de podcast. Leer meer over de stad en de fontein vanuit het oogpunt van een stadsbewoner. De aflevering vind je hier.
Over de fontein
Volgens Shinji Ohmaki vormt cultuur zich, net als de natuur, laag op laag. Nieuwe generaties bouwen steeds weer voort op een grote onderlaag die niet verdwijnt. Precies zoals ook de stad IJlst is ontstaan. De oude, grotendeels verwilderde stinsenplanten zijn tekens van die onzichtbare onderlaag en van de rol van de mens bij de ontwikkeling daarvan. De fontein ‘Onsterfelijke bloemen - Rikka’ verbindt bloeiende stinzenplanten als element uit de Friese natuur met een oude vorm van Japanse bloemschikkunst, Ikebana. Hij symboliseert de eeuwige verbintenis tussen mens, cultuur en natuur.
Parkeren
Parkeerplaats Sneekerpad (gratis)
Rolstoeltoegankelijkheid
De stad IJlst is toegankelijk voor gasten met een rolstoel, rollator of kinderwagen. Alleen vanaf het paadje (De Kearnstien) langs het water moet je een trapje op om de Sudergoweg te bereiken, daarvoor moet je om het speeltuintje heen rijden.
Volgens Shinji Ohmaki vormt cultuur zich, net als de natuur, laag op laag. Nieuwe generaties bouwen steeds weer voort op een grote onderlaag die niet verdwijnt.
Aan de boorden van de Geeuw, de eeuwenoude vaarverbinding tussen IJlst en Sneek, staat de unieke houtzaagmolen "de Rat" die nog volop in productie is.
Beleef de historie van IJlst met een actief bezoek aan Museum en werkplaats Houtstad IJlst. De stad is door de eeuwen heen verbonden met hout.
Uniek en karakteristiek voor IJlst zijn de overtuinen aan weerszijden van de Ee. Een rivier met het karakter van een stadsgracht.
Het silhouet van IJlst wordt mede bepaald door de oude schoorsteen van de fabriek, waarop van boven naar beneden Nooitgedagt te lezen valt. De fabriek was decennialang toonaangevend in het ontwerpen en maken van schaatsen, kinderspeelgoed en gereedschap.
De huidige Mauritiuskerk uit 1830 in IJlst is gebouwd naar ontwerp van J. Ankringa met een preekstoel ui 1672 met fraai houtsnijwerk en doophek afkomstig ui de oude kerk.
Wat zeker niet aan een wandelroute door IJlst mag ontbreken, is de permanente buitenexpositie Schepenfries. De artistieke kroon op de viering van 750 jaar stadsrechten voor IJlst en een project dat maar liefst drie jaar onderzoek en realisatie kostte.
Volgens Shinji Ohmaki vormt cultuur zich, net als de natuur, laag op laag. Nieuwe generaties bouwen steeds weer voort op een grote onderlaag die niet verdwijnt.
Volgens Shinji Ohmaki vormt cultuur zich, net als de natuur, laag op laag. Nieuwe generaties bouwen steeds weer voort op een grote onderlaag die niet verdwijnt.
Volgens Shinji Ohmaki vormt cultuur zich, net als de natuur, laag op laag. Nieuwe generaties bouwen steeds weer voort op een grote onderlaag die niet verdwijnt.