Harlingen is a city with two faces. Its location on the Wadden Sea, now protected as a World Heritage Site, accounts for the stoic and independent character of the city. Yet in few cities will you find, in an area of a similar size, more than 500 (!) carefully restored monuments testifying to a vibrant history of trade. This walk through the city takes you past 13 information panels that document important events in Harlingen. The panels provide interesting information about Harlingen, past and present.
Harlingen is een stad met twee gezichten. De ligging aan Werelderfgoed de Waddenzee bepaalt het stoere, eigenzinnige karakter van de stad.
De buurt Zoutsloot wordt eind 16de eeuw aangelegd. De naam herinnert aan de zoutindustrie die eeuwenlang belangrijk is voor Harlingen.
De Noorderhaven wordt door de Friezen zelf weleens beschreven als een van de mooiste plekken van de provincie.
De Franekerpoort, gebouwd in 1608, is eeuwenlang het visitekaartje van de stad. Omdat verreweg het meeste verkeer over land via deze poort de stad binnenkomt is het een poort die allure moet hebben.
De Engelse Tuin is een ontwerp van tuinarchitect Lucas Pieter Roodbaard (1782-1851). Roodbaard heeft een uitgesproken signatuur en maakt graag gebruik van grillige organische vormen in vijvers en perken.
Het station van Harlingen wordt in gebruik genomen op 14 oktober 1863. De eerste spoorlijn door Friesland is heel belangrijk voor de ontsluiting van de haven van Harlingen en de aansluiting op het Europese treinnetwerk.
Harlingen is altijd een magneet geweest voor wie houdt van wind en water. Maar wie achter de dijk woont, houdt wél zijn voeten graag droog.
Harlingen was in de 18e en 19e eeuw dé haven-, handels- en industriestad van de provincie Fryslân.
Harlingen is sinds jaar en dag uitvalsbasis van ferme zeelieden. Dit zie je terug in de hele stad.
Van 1645 tot 1795 is de Zuiderhaven het bolwerk van de Friese Admiraliteit. De Friese Admiraliteit is verantwoordelijk voor het uitrusten en bemannen van schepen.
De Zuiderhaven wordt rond 1600 gegraven. Al gauw is het een welvarende handelshaven.
Tot ongeveer 1570 vormen de Voorstraat, de Noorderhaven, het Blokhuis (het vroegere kasteel van Harlingen) en de Lanen samen de stad.
Al in de 16de eeuw worden in de Voorstraat stenen huizen gebouwd, maar veel van de huidige voorgevels zijn opgetrokken in de 18de en 19de eeuw.