Keersluis Eems

Termunterzijl

In 1953 leidde de overstromingsramp tot een nationaal Deltaplan: kortere zeegaten en sterkere dijken. In Termunterzijl zou de dijkverhoging het havengebied treffen, maar een ringdijk bood een oplossing. De haven werd binnendijks en bleef via een keersluis...

In 1953 werd het Zuidwesten van Nederland getroffen door een overstromingsramp die bijna 2000 mensen het leven kosten. De overheid besloot hierop tot een versnelde aanpassing van de nationale zeeweringen. De maatregelen hielden in het verkorten van de zeegaten en het ophogen en versterken van alle Nederlandse zeedijken (Het Deltaplan).

Verhoging van de zeedijk betekent tegelijkertijd een verbreding van de dijkvoet. In Termunterzijl zou dit betekenen dat een groot deel van het havengebied zou dienen te worden opgeofferd. Er werd voor een andere ongewone oplossing gekozen: een ringdijk om de bestaande haven heen.

De oorspronkelijke zeedijk met daarin twee sluizen en een gemaal werden nu een binnendijk. De sluizen en het gemaal bleven gewoon in functie. In de nieuwe ringdijk kwam een keersluis die alleen bij hoge waterstanden gesloten wordt. De haven heeft daarmee een open verbinding met de Eems.

Afstand tot jouw locatie:

Hier vind je Keersluis Eems

Keersluis Eems
Termunterzijl
Plan je route

vanaf jouw locatie


Mis niets!

Ontvang het laatste nieuws, de mooiste verhalen en de leukste routes van VisitWadden.