Bad Nieuweschans
Tot 1935 werd de oude remise gebruikt als loods van de Staatsspoorwegen. Toen het gebouw in 1877 werd gebouwd, was er ruimte voor acht locomotieven. Tegenwoordig vult De Graanrepubliek de indrukwekkende hallen: Gronings graan anno nu.
Bekijk alle 4 foto's
Gronings graan waar vroeger locomotieven stonden
Toen het graan nog de horizon van het oosten van Groningen vulde, werd diezelfde horizon regelmatig doorkruist door een stoomlocomotief. Locomotieven die niet reden, stonden gestald in een remise. In Bad Nieuweschans konden er maar liefst twaalf naast elkaar staan. Tegenwoordig vult De Graanrepubliek de indrukwekkende hallen: Gronings graan anno nu.
Treinen op een rij
In de oude locomotievenloods konden acht en later zelfs twaalf stoomlocomotieven worden gestald. Elke locomotief had een eigen vak (segment) in de remise. Je ziet het goed aan het dak: twaalf zadeldaken op een rij. Vanuit deze halve maan reden tot 1935 de locomotieven hun segment uit tot op een enorme draaischijf aan de voorkant van de loods. De spoorrails leidde ze vervolgens tot waar maar mogelijk was. Nu dus geen treinen meer, maar graan. Gek? Helemaal niet. Eind vorige eeuw werd de loods ook al gebruikt als graanopslagplaats door de Noordelijke Graanhandel.
Goudgeel graan
In de oude remise zit nu coöperatie De Graanrepubliek. Boeren en ambachtelijke bedrijfjes werken onder deze vlag samen om zo veel mogelijk mensen te laten proeven van dat prachtige Groningse graan. Kom bier drinken, brood eten, pasta kopen en kijken hoe de maalderij haver tot havermout staat te pletten. Het verhaal van Groningen als graanschuur komt opnieuw tot leven tussen de bakstenen en gietijzeren pilaren van dit grootse industrieel erfgoed.